images/system/arrow-down.png
tis 1 feb 2011
images/rectangle/5fa80f2ada15a6d68a47808fef9dc684.jpg
En ny säsong av klass 9a
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

21:00 tis 1 feb 2011, Örnsköldsvik

En ny säsong av Klass 9a har dragit igång med buller och brak. De så kallade "superlärarna" ska nu till en ny klass på en ny skola. Men denna gång ska de inte själva undervisa. Den här gången ska de "coacha" de redan befintliga lärarna. Detta upplägg borgar visserligen för en betydligt bättre serie. Nu tvingas "superlärarna" att formulera vad som faktiskt krävs av en duktig lärare.

Dock finns det ett par problem med Klass 9a-projektet jag vill peka på. För det första vill jag ifrågasätta dessa "superlärare" och speciellt Gunilla Hammar Säfström. De råd hon ger är väldigt märkliga. Nästan allt fokus ligger på att lärarna måste "ta mer plats" och "kliva fram som ledare". Lärarna får bland annat öva sig i att "använda en starkare ton", klappa med händerna och peka med hela handen. Auktoritet och maktanspråk presenteras som mirakelkuren emot en stökig klass.

Tillslut ryter läraren i "Vi har precis börjat! Du sätter dig ner och är TYST!" varpå "superläraren" direkt höjer högertummen och ger ett bekräftande "BRA! Jättebra, Malin! Hur kändes det?" varpå läraren skrattar och svarar "Det kändes bra". Och jag sitter och vrider mig av uppdämd irritation.

Detta är helt ovetenskapligt och kan vara en rent skadlig modell att bygga sin lärarroll utifrån. Det kan i värsta fall leda till ett outhärdligt arbetsklimat, en maktkamp mellan lärare och elever som bara trissar upp en redan existerande konflikt ytterligare. Vi lärare måste sätta oss in i elevernas situation. Inte bara skrika åt dem.

Pedagogikforskaren Philip Jackson, mannen bakom begreppet "den dolda läroplanen" har pekat ut tre faktorer som man som lärare aldrig får bortse ifrån när man analyserar skolproblem. Detta handlar de saker som elever dagligen utsätts för, som lärare måste ha insikt om och förståelse för, för att kunna analysera situationen korrekt.

Dessa tre saker är "överbefolkning", "ständig bedömning" och "maktutövning". Skolan är överbefolkad. Det finns helt enkelt för många elever på för liten yta och för få pedagoger. Detta leder till en mängd problem som måste åtgärdas med diciplin. Elever måste därför finna sig i att få sin frihet oerhört begränsad, ibland mer begränsad än en fängelseintern. De får inte prata när de vill, de måste räcka upp handen, de får inte sitta var de vill, de får inte hjälp när de behöver, de måste vänta på sin tur, vänta på att läraren ska låsa upp och på vissa håll får eleverna bara gå på toaletten under på förhand bestämda tider. Allt detta måste eleverna finna sig i.

Och allt de gör bedöms under ett ständigt hot om dåliga betyg och en dålig framtid. Det finns inte utrymme för några misstag, allt noteras och dokumenteras. Den ständiga bedömningen innebär och ständig övervakning. Skolan måste alltid veta var eleven befinner sig. Och om eleven inte befinner sig där den borde noteras detta och läggs eleven till last. Och de som ska se till att systemet upprätthålls är skolans personal som ständigt övervakar, bedömer, bestämmer och utmäter straff.

Denna typ av inskränkningar av individers frihet skapar alltid motstånd. Det är till och med ett sundhetstecken att inte bara utan vidare finna sig i att behöva kissa på kommando och alltid göra som man blir tillsagd. Detta gör att det hela tiden ligger en grundkonflikt mellan lärare och elever som gror under ytan. Denna måste man som lärare förhålla sig till.

Och om man gör som "superläraren" här önskar, trappar man upp denna konflikt. Det blir upprustning. Man "kliver fram som ledare" och pekar med hela handen och förvandlas till fångvaktaren som tvingar den uppnosige internen att rätta in sig i ledet, tala när den blir tilltalad och kissa på bestämda tider. Kanske kan man få ner fötterna från bordet, men konflikten trappas upp.

Det man istället måste göra är att försöka hitta orsaken till problemen, inte bara förbjuda deras symtom. Inte sällan beror störande beteende på att eleven helt enkelt är uttråkad. Kanske är det något fel på den sociala dynamiken i gruppen? Kanske är det något fel på sättet du undervisar? Kanske har eleven personliga problem? Kanske har eleven dåligt självförtroende och behöver stöttas och hjälpas? Kanske läggs det för stort fokus på prestation? Forskning har visat att för stort fokus på prestationer gör att elever som har det lite tungt helt slutar att försöka. På så vis tar det inte lika hårt när man misslyckas. Det berodde ju bara på att man inte övat.

Diciplinproblem kan bero på väldigt många saker. Och jag blir mycket irriterad och bedrövad när så kallade "superlärare" står i TV och hävdar att det handlar om att "kliva fram som ledare" och ryta i. Kanske kan det finnas något tillfälle där detta är en lämplig åtgärd, i verkligt allvarliga fall där någons liv och hälsa står på spel. Men att ha detta som standardmetod för konfliktlösning är bara idioti.

Och för det andra: Om man ska tro DN, så gick det ju inte direkt något vidare för den klass som utsattes förra gången.


Kommentera (4)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook


Argadarja, Umeå, 1 feb 23:13

Åh shit vad bra skrivet! Thunbs up! Again :)

Stefan, Västerås, 9 feb 00:24

Ja verkligen jävligt bra skrivet, Mattias.

Stefan H, Göteborg, 9 feb 12:39

Det som slog mig när jag såg programmet var att man förenklar verkligheten så mycket. I programmet säger man i praktiken att det finns en typ av bra lärare. "experterna" visar hur det går till och sedan skall de "dåliga" lärarna härma dem för det är ju så här det går till när man är lärare. Alla är inte stöpta i samma form och vi vet att det finns olika sorters väl fungerande lärare. Grunden för en bra lärare är att man har en bra relation till eleverna och att man har ett äkta engagemang för dem man jobbar med. Goda relationer och respekt för varandra tror jag är grunden för ett gott klassrum. Att tro på en pedagogik hämtad från full metal jacket lär inte fungera för alla varken lärare eller elever.

Kristina, Luleå, 15 feb 05:15

Jag anser att ni blandar ihop två frågor. Nämligen hur tar man tar kommando i klassrummet med hur undervisningen sedan bedrivs. Skapar man acceptans för sitt ledarskap hos eleverna - spelar det ingen roll hur man undervisar - man kommer bli avfärdad som idiot hur vettig ens pedagogik är. Alltså: Jag är fullkomligt övertygad om att det är viktigt att inte bara stå som "offer" vid sidan av som lärare och tyst bara vänta på att elevkollektivet ska göra som man vill. Dvs. vara tysta. Barn behöver känna att de vet var ramarna/gränserna finns. Att tydligt visa hur man vill ha det i klassrummet när det gäller ordningsfrågan skapar trygghet hos eleverna. De vet var man står. Att man visar att man är en auktoritet. Att de vet att man protesterar om de beter sig felaktigt. En lärare som inte tar kommando blir överkörd av gruppen. Det vet jag själv av erfarenhet från min skoltid. När man har etablerat denna grundläggande respekt för sin lärarauktoritet har man alla möjligheter i världen att föra en lyssnande och inkännande undervisning.


Kommentar
Mitt namn
Hemstad

images/system/arrow-down.png
Slumpvis utvalda bilder
images/square/b65d8391530ce68445833d652df21966.jpgimages/square/eda666d7886ade746682bcd73b26284e.jpgimages/square/81913ba04810456874257209e543df65.jpgimages/square/25f407a6534469e71ae85cb2a3590c6a.jpgimages/square/4fb794944074c3a502dc1ff621407b41.jpgimages/square/c9d883326922b9fb1a42efd5bcec48c6.jpgimages/square/657b08e91e9e6c27d0e76a958e8d17f8.jpg
images/system/arrow-down.png
Topplistan just nu
  • 1.
    images/system/play.png Ni ska få se att allt blir bra
  • 2.
    images/system/play.png Kungens pung
  • 3.
    images/system/play.png Djävulsadvokater
  • 4.
    images/system/play.png Kom hit kom hit kom hit
  • 5.
    images/system/play.png Dom som äger
  • 6.
    images/system/play.png Må så ske kamrat
  • 7.
    images/system/play.png Husvagnsutopin
  • 8.
    images/system/play.png Låt dig inte luras
  • 9.
    images/system/play.png Storsvensken
  • 10.
    images/system/play.png Allting är bra
images/system/arrow-right.png
Logga in
images/system/arrow-down.png
Senaste kommentarerna

Tj, Ornskoldsvik, 24 sep 20:28

Överbevakade kungligheter:

det finnns en kunlighet i övik


Jonathan, Umea, 24 maj 15:55

Antirasism som privilegium:

Ja, det är nog bara jante i dig som talar.


Lukas, Torslanda, 16 maj 10:16

Antirasism som privilegium:

Måhända att du betraktat Volvo som "symbolen för Sverige" menVolvo Personvagnar såldes av Ford, alltså ett amerikanskt företag till Kina. Ford har ägt Personvagnar sedan 1999 då Volvo AB valde att avyttra personbilstillverkningen.


Kristoffer, , 18 sep 08:57

Vad handlar allt detta hat om?:

Tack för kloka ord som vi alla borde tagit till oss för länge sedan! :) Jag har lite andra infallsvinklar och tankar att erbjuda: Jag är less på att alla partier låtsas företräda alla, företräda en ideologi som på något vis magiskt skulle skapa en utopi om bara just deras idelogi skulle genomföras. Jag tror att vi skulle få en mer vital och hållbar demokrati genom att partier slutar hymla med vilka de företräder, slutar hymla med att de försöker gagna den egna gruppen på andra gruppers bekostnad. Lite som på hattarnas och mössornas tid. Fick mössorna makten kom skyddstullar som ett brev på posten, frihandel var inget som gagnade dem. Att det orsakade förtret för handlarna sågs som en bonus... Politik handlar i grunden om att finna acceptabla kompromisser mellan grupperingar. Tror vi behöver hitta tillbaka till denna grund, och sluta upp med att låtsas att "bara vi gör si och så så får alla det bättre på alla vis!" Kanske är SD ett första famlande steg i denna riktning? Isåfall så tror jag det är viktigt att vara medveten om denna trendändring och agera därefter. Inte ignorera den tills dess att den inte längre går att ignoreras.


Marcus Berg, Solna, 17 sep 18:56

Vad handlar allt detta hat om?:

Bra sagt! Många kamrater kör den där "hejdå alla vänner som röstade på SD". Själv vill jag hellre försöka förstå och sen kanske övertyga dem som röstade SD.

images/system/arrow-down.png
Senaste gästboksinläggen

Mikael Zetterström, Vara, 17 jul 15:35

Vill bara säga att ni är bara så bäst. Det är ni som gör Sverige till ett bättre land att leva i. Ni är bara för grymma. Stå på er och fortsätt att kämpa!


Ylva, Umea, 2 jan 20:14

Tack för att ni la upp er musik på Spotify! *dansar glatt omkring till 'dessa heliga män'*


Ruben Nyström, Katrineholm, 11 sep 14:22

Hej, jag har en youtube-kanal där jag laddar upp diverse vänstermusik. Ni har mycket bra material. Jag undrar om jag kan anvenda några av era sånger på minn kanal. Såklart så skriver jag att de är ni som sjunger och länkar hit. Solidaritet!


Mattias Hamberg, 11 sep 14:42

Självklart kan du det :)

Mattias Hamberg, 11 sep 14:43

Här är vår policy angående musikanvändning: 1. Det står var och en fritt att både ladda ner och sprida vidare all musik vi publicerar på denna hemsida såvida det tydligt framgår varifrån materialet kommer och materialet inte förvanskas på något sätt. Det är alltså inte tillåtet att på något sätt förvanska ursprunget genom att exempelvis ändra i ID-taggar, filnamn eller liknande. Då kan vi bli lite gramse. 2. Det är inte tillåtet att på något sätt tjäna pengar på vår musik utan att först tillfråga oss. Och detta oavsett ändamål. Det är alltså inte tillåtet att exempelvis tillverka egna samlingsskivor med vår musik och i sin tur sälja dessa utan vårt tillstånd. Är det någon som ska tjäna pengar på vår musik ska det i första hand vara vi själva. 3. Om det i övrigt råder några oklarheter hänvisar vi eventuella frågor till vår mail.


Bällsten, Malme, 15 jul 22:35

Med risk för att verka vara en stalker... I lööööööv jo!!! Och jag är riktigt skeptisk och svårflörtad..


Mattias Hamberg, 16 jul 00:06

Hihi! Lööööööööv jo to hörru. Du är grym. Vi ses framöver och skämtar skiten ur hela systemet