images/system/arrow-down.png
tis 8 feb 2011
images/rectangle/e7d6b07b59ba7455ad0a15ba16f25078.jpg
Varför inte bara misshandla dem?
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

21:20 tis 8 feb 2011, Örnsköldsvik

Fas 3, där långtidsarbetslösa måste arbeta utan lön, har kritiserats. Den hårdaste kritiken har gått ut på att det inte leder till jobb. Det kostar väldigt mycket pengar, exempelvis får arbetsgivaren (sic!), 5'000 kronor i månaden för att de tar emot en långtidsarbetslös, som plåster på såren kan man säga.

Nu slår dock långtidsutredningen fast att denna kritik är obefogad. Visserligen leder inte åtgärderna till några jobb, men – menar de – det är heller inte meningen. Fas 3 är inte tänkt att leda till jobb utan det är tänkt som ett straff. Poängen med straffet är helt enkelt att skrämma de arbetslösa att söka jobb eller gå med på att ta jobb till en lägre lön än annars.

De skriver: "Arbetslösa som sätter ett högt värde på sin fritid upplever därför programmet som något negativt, och ökar sin sökinsats eller tar ett mindre attraktivt jobb bara på grund av hotet att behöva delta i ett program. [...] För att maximera denna effekt ska man då ha tillgång till program som har ett uttalat mål att konfiskera fritid och en anvisning till ett sådant program måste naturligtvis vara obligatoriskt" (Långtidsutredningen: bilaga 1 s.72)

Själva grundtanken är exakt den samma som fängelse, som också är till för att "konfiskera fritid" i avskräckande syfte. Det är ju sedan länge känt att fängelsestraff sällan hjälper individen.

Men precis som fängelse är Fas 3 oerhört dyrt för skattebetalarna. Och detta rör sig om pengar som istället hade kunnat använts till att rusta upp samhället, fixa järnvägen, fler lärare i skolorna och att helt enkelt ge folk meningsfulla jobb inom den offentliga sektorn. Det måste finnas ett billigare sätt att skrämma upp arbetslösa...

Varför inte bara misshandla dem? Om man har varit arbetslös i två år kanske man kan få en kallelse till arbetsförmedlingen där det väntar en gammal biker som helt enkelt bara knäcker en arm, krossar en mjälte eller sänker en med en välriktad spark emot huvudet? Och om man inte infinner sig en gång i veckan så blir man hämtad av polisen. Ett billigare och säkert minst lika effektivt sätt att skrämma de arbetslösa till desperation.


Kommentera (22)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook


F, , 8 feb 21:25

Hurra!

Mumin-Kun, Freequest, 8 feb 21:41

Låter som en modern variant av Jonathan Swifts "Ett anspråkslöst förslag".

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 8 feb 21:53

Absolut. Den nuvarande regeringen är sannerligen ett stort fan av Swift. Sök exempelvis på "stefan attefall" i vårt sökfält på nyhetssidan så får du se :)

Daniel, Rosvik, 9 feb 09:30

Klockren!

Adam, Malmö, 9 feb 16:11

Precis. Lite misshandel har väl ingen dött av. Tänk vad dom kan hitta på för att sänka våra löner....

Jakob, Göteborg, 12 feb 01:32

Att försöka skrämma någon till förändring är ju fundamentalt korkat. Men hur kan det vara "oerhört dyrt för skattebetalarna."? Är inte dessa arbetslösa dyra ändå, genom Akassa eller liknande åtgärder (efter typ 2 år är det väl soc som gäller...)?

Rj, Stockholm, 13 feb 17:38

Helt rätt. Man måste börja med ettåringarna. Dom får ingen mat på dagis om dom inte städar bort dagisfröknarnas skit, sen råbarkar man dom tills dom är färdiga bikers och kan starta egna indrivningsfirmor.

Rickard, Linköping, 15 feb 12:30

Din benknäckaridé må vara billig och effektiv, men ignorerar helt de humanitära aspekterna. Du tänker säkert att idén om att "konfiskera fritid" är hemsk, och att benknäckaranalogin är ett intelligent sätt att påvisa detta. Men har du tänkt på att även lönearbetaren får sin fritid konfiskerad och dessutom får inkomst konfiskerad för att försörja den arbetslöse? Om det är så hemskt med fritidskonfiskering att det är att jämställa med grov misshandel, borde förstås inte heller lönearbetarna utsättas för detta. Alla borde få ägna sig 100% åt sina fritidsintressen, bekymmersfritt försörjda av Någon Annan. (Thatcher påpekade på sin tid att Någon Annans pengar kunde ta slut, men på den här sidan är vi socialister som glatt kan ignorera sådana stockkonservativa irrläror.)

A, Västra Götaland, 18 feb 23:08

Fas 4 kommer antagligen bli tvångsvärvning inom det militära , en kort utbildning för att sen bli sönderskjutna i Afghanistan eller någon ny oroshärd

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 18 feb 23:21

@Rickard: Du har delvis rätt i att lönearbete också är konfiskerad fritid. Skillnaden är att man då får någonting för det i form av lön, vilket man inte får som fas 3:are eller om man sitter i fängelse. Man skulle kunna säga att skilladen är att man när man lönearbetar säljer sin fritid medan en fas 3:are blir bestulen på sin fritid. Lite som skillnaden mellan att sälja sin bil eller få den stulen. Jag föredrar det tidigare.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 18 feb 23:23

@Rickard: Sedan måste jag tillägga att det givetvis är trist att vi lever i ett samhälle där man måste sälja så stor del av sin fritid som vi tvingas till idag. 8 timmar om dagen fem dagar i veckan är i mesta laget kan man tycka. Speciellt i tider av massarbetslöshet.

Rickard, Linköping, 19 feb 01:40

@Mattias: I ena fallet kallas det lön, i det andra ersättning. Men i båda fallen är beskuren fritid en förutsättning för att få ut några pengar. Om närvarotvång i fas 3 är stöld, bestjäls lönearbetaren på samma sätt. I båda fallen går det, om man inte behöver pengarna, att avstå från pengarna och "fritidsstölden".

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 feb 09:21

@Rickard: Men a-kassa och försörjningsstöd är ju en försäkring. Och en garant för att en arbetslös åtminstone ska få mat och husrum: alltså uppnå samma levnadsstandard som en fängelseintern

Stringburka, Göteborg, 19 feb 10:47

Detta var ju inte direkt förvånande men ändå väldigt intressant. Vad heter själva rapporten? Vore intressant att läsa den i sin helhet men hittar inte så mycket när jag googlar.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 feb 10:53

Du går helt enkelt in på: w w w.sweden.gov.se/download/6b43bec8.ppt?major=2&minor=12401&cn=attachmentDuplicator_0_attachment

Rickard, Linköping, 20 feb 13:49

@Mattias: A-kassan fungerar lite mer som en försäkring än försörjningsstödet, som jag vill hävda inte alls fungerar som försäkring. Men i ingendera fallet är det fråga om några frivilligt ingångna försäkringsavtal där man får den ersättning man kommit överens om och betalat för. Ersättningen har i modern tid alltid varit avhängig politiska beslut, vilket också finansieringen varit. Jag gillar nu inte detta, utan föredrar system baserade på frivillighet snarare än majoritetsdiktatur. Jag kan förstå att nackdelarna med majoritetsdiktatur kommer som en nyhet för socialister vana att stå på den förtryckande sidan. Inslag av "ekonomisk demokrati" är förstås inte så kul då man själv drabbas.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 20 feb 14:12

Menar du att ett säkerhetssytem som röstats fram demokratiskt och med stöd hos i princip hela det svenska folket är odemokratiskt? Oj, här snackar vi retoriska piruetter minst sagt. Ekonomisk demokrati måste väl rimligtvis dessutom innebära att vi genom demokratiska beslut (alltså att alla har lika mycket att säga till om) styr över vår ekonomi: alltså raka motsatsen till en kapitalistiskt styrd demokrati där makten ligger i händerna på de som kontrollerar kapitalet. Eller?

Rickard, Linköping, 21 feb 18:28

@Mattias: Om du läser mitt inlägg lite noggrannare ser du att jag inte klagat på bristande demokrati i det här fallet, utan att jag tvärtom pekade på att demokratiskt fattade beslut kan innebära förtryck av individen ("majoritetsdiktatur"). Fas 3-reglerna du ondgjort dig över är ju fattade i god demokratisk ordning, men ändå tycker du tydligen att de är så dåliga att de närmast är att jämförbara med misshandel. Det är inte bristande demokrati som är problemet där, utan att demokratin fattat beslut åt dig (påtvingande av försäkring med hemska villkor) i strid mot din vilja. Om det varit en frivilligt vald försäkring hade du väl inte valt en försäkring med så hemska villkor?

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 21 feb 18:42

Okej sorry. Jo, du har rätt i att i en demokrati kan det även fattas dåliga beslut. Det finns exempel på länder som i hyfsat demokratiska former röstat fram dödsstraff till och med. I detta fall handlar det om att införa tvångsarbete och förstöra ett socialt trygghetssystem. Och inget skulle bli bättre om trygghetssystemet var en frivillig försäkring. Det skulle bara leda till att de som inte anser sig behöva den hoppar av så att försäkringen blir så dyr att de som verkligen skulle behöva den inte har råd att vara med. Det bästa systemet att garantera alla drägliga villkor är helt klart ett allmänt trygghetssystem som omfattar alla.

Rickard, Linköping, 23 feb 14:34

@Mattias: Jag anar en ideologisk skiljelinje här. Som liberal tycker jag frivillighet är mycket bättre än tvång, medan du som socialist inte verkar ha något mot tvång så länge tvånget utövas i en riktning du gillar. Då tvånget utövas "fel" reagerar du över detta, men verkar inte se minskat tvång som en del av en tänkbar lösning. Med risk för att påpeka det självklara, är det förstås så att generösa regler som gör det bekvämt att vara arbetslös kommer att leda till att flera väljer bekväm arbetslöshet framför jobbiga jobb. En försäkring inriktad på bekväm arbetslöshet skulle därmed bli dyrare, men i ett frivilligt system finns utrymme för både dyra och billiga försäkringar. Med flera valmöjligheter kan fler bli nöjda. (Fast de som vill betala för en Trabant och få en Mercedes "för pengarna" kommer förstås aldrig att bli nöjda.)

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 23 feb 16:19

@Rickard: Som socialist sätter jag individens frihet i centrum. Att vara fattig innebär att vara ofri, och ingen människa ska, i ett av världens absolut rikaste länder behöva uppleva fattigdomens ofrihet. Därför ska alla garanteras skäliga och goda levnadsförhållanden oavsett om man har ett jobb eller inte. Och detta ska finansieras med skattemedel, inge genom frivilliga försäkringspremier. Skatten är nämligen totalt överlägsen försäkringspremien på det sättet att man betalar skatt i förhållande till inkomst. På så vis så får rika bidra med mer pengar till trygghetssystemet än fattiga, som inte har lika mycket pengar. Och detta är fullständigt rätt och riktigt. Av var och en efter förmåga till var och en efter behov.

Rickard, Linköping, 24 feb 20:52

@Mattias: Det blir lite parodiskt när du säger dig sätta individens frihet i centrum alldeles efter att du förklarar att individen inte bör få någon valfrihet då det gäller A-kassan, eftersom risken då finns att individen väljer fel. När socialisten ska välja mellan frihet och tvång i konkreta frågor, vinner tyvärr tvånget i de allra flesta fallen. Resultatet blir förödande, vilket enklast ses i samhällen där socialismen fått härja fritt. Där finner man både ekonomisk nöd och politiskt förtryck, så den koppling du gör mellan fattigdom och ofrihet övertygar mig inte om att lösningen ligger i mer socialism. Kombinationen marknadsekonomi och demokrati är däremot svårslagen.


Kommentar
Mitt namn
Hemstad

images/system/arrow-down.png
Slumpvis utvalda bilder
images/square/331786403ee2b2436c63a0f5bf8b68a3.jpgimages/square/43897c39be314d47b3a89e27f5710096.jpgimages/square/941aa855a00c8b0e1facb671e896407e.jpgimages/square/3d7c8f1cf1b216077f5a39feebcd5d6c.jpgimages/square/48b8a119ed5cf95dce577bd6303f4820.jpgimages/square/bc7ec719f2478ae00155b9f1255c47ab.jpgimages/square/79fc87d501725fcbec60a9874ac89f64.jpg
images/system/arrow-down.png
Topplistan just nu
  • 1.
    images/system/play.png Ni ska få se att allt blir bra
  • 2.
    images/system/play.png Kungens pung
  • 3.
    images/system/play.png Djävulsadvokater
  • 4.
    images/system/play.png Kom hit kom hit kom hit
  • 5.
    images/system/play.png Dom som äger
  • 6.
    images/system/play.png Må så ske kamrat
  • 7.
    images/system/play.png Husvagnsutopin
  • 8.
    images/system/play.png Låt dig inte luras
  • 9.
    images/system/play.png Storsvensken
  • 10.
    images/system/play.png Allting är bra
images/system/arrow-right.png
Logga in
images/system/arrow-down.png
Senaste kommentarerna

Tj, Ornskoldsvik, 24 sep 20:28

Överbevakade kungligheter:

det finnns en kunlighet i övik


Jonathan, Umea, 24 maj 15:55

Antirasism som privilegium:

Ja, det är nog bara jante i dig som talar.


Lukas, Torslanda, 16 maj 10:16

Antirasism som privilegium:

Måhända att du betraktat Volvo som "symbolen för Sverige" menVolvo Personvagnar såldes av Ford, alltså ett amerikanskt företag till Kina. Ford har ägt Personvagnar sedan 1999 då Volvo AB valde att avyttra personbilstillverkningen.


Kristoffer, , 18 sep 08:57

Vad handlar allt detta hat om?:

Tack för kloka ord som vi alla borde tagit till oss för länge sedan! :) Jag har lite andra infallsvinklar och tankar att erbjuda: Jag är less på att alla partier låtsas företräda alla, företräda en ideologi som på något vis magiskt skulle skapa en utopi om bara just deras idelogi skulle genomföras. Jag tror att vi skulle få en mer vital och hållbar demokrati genom att partier slutar hymla med vilka de företräder, slutar hymla med att de försöker gagna den egna gruppen på andra gruppers bekostnad. Lite som på hattarnas och mössornas tid. Fick mössorna makten kom skyddstullar som ett brev på posten, frihandel var inget som gagnade dem. Att det orsakade förtret för handlarna sågs som en bonus... Politik handlar i grunden om att finna acceptabla kompromisser mellan grupperingar. Tror vi behöver hitta tillbaka till denna grund, och sluta upp med att låtsas att "bara vi gör si och så så får alla det bättre på alla vis!" Kanske är SD ett första famlande steg i denna riktning? Isåfall så tror jag det är viktigt att vara medveten om denna trendändring och agera därefter. Inte ignorera den tills dess att den inte längre går att ignoreras.


Marcus Berg, Solna, 17 sep 18:56

Vad handlar allt detta hat om?:

Bra sagt! Många kamrater kör den där "hejdå alla vänner som röstade på SD". Själv vill jag hellre försöka förstå och sen kanske övertyga dem som röstade SD.

images/system/arrow-down.png
Senaste gästboksinläggen

Mikael Zetterström, Vara, 17 jul 15:35

Vill bara säga att ni är bara så bäst. Det är ni som gör Sverige till ett bättre land att leva i. Ni är bara för grymma. Stå på er och fortsätt att kämpa!


Ylva, Umea, 2 jan 20:14

Tack för att ni la upp er musik på Spotify! *dansar glatt omkring till 'dessa heliga män'*


Ruben Nyström, Katrineholm, 11 sep 14:22

Hej, jag har en youtube-kanal där jag laddar upp diverse vänstermusik. Ni har mycket bra material. Jag undrar om jag kan anvenda några av era sånger på minn kanal. Såklart så skriver jag att de är ni som sjunger och länkar hit. Solidaritet!


Mattias Hamberg, 11 sep 14:42

Självklart kan du det :)

Mattias Hamberg, 11 sep 14:43

Här är vår policy angående musikanvändning: 1. Det står var och en fritt att både ladda ner och sprida vidare all musik vi publicerar på denna hemsida såvida det tydligt framgår varifrån materialet kommer och materialet inte förvanskas på något sätt. Det är alltså inte tillåtet att på något sätt förvanska ursprunget genom att exempelvis ändra i ID-taggar, filnamn eller liknande. Då kan vi bli lite gramse. 2. Det är inte tillåtet att på något sätt tjäna pengar på vår musik utan att först tillfråga oss. Och detta oavsett ändamål. Det är alltså inte tillåtet att exempelvis tillverka egna samlingsskivor med vår musik och i sin tur sälja dessa utan vårt tillstånd. Är det någon som ska tjäna pengar på vår musik ska det i första hand vara vi själva. 3. Om det i övrigt råder några oklarheter hänvisar vi eventuella frågor till vår mail.


Bällsten, Malme, 15 jul 22:35

Med risk för att verka vara en stalker... I lööööööv jo!!! Och jag är riktigt skeptisk och svårflörtad..


Mattias Hamberg, 16 jul 00:06

Hihi! Lööööööööv jo to hörru. Du är grym. Vi ses framöver och skämtar skiten ur hela systemet