images/system/arrow-down.png
tis 19 apr 2011
images/rectangle/3008f9d21e2d1ac00ca1c1ae3cc75e40.jpg
Du hinner nog dö Carl-Henrik
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

10:54 tis 19 apr 2011, Örnsköldsvik

BP:s ordförande Carl-Henrik Svanberg, han som bryr sig om de kortväxta människorna sedan hans företag läckte ut 780 miljoner liter olja i havet, har gjort ytterligare ett kontroversiellt uttalande.

Han säger nu att han inte är speciellt orolig för klimatförändringarna och menar nu att "världen kan tåla ett par graders uppvärmning, sedan får vi större effekter". Men då är Carl-Henrik antagligen redan död. Så han ser absolut inget problem med att fortsätta på den inslagna vägen. Dock är utsikterna goda att Carl-Henrik under sin levnad kan krama ut åtskilliga rikedomar åt sig och de sina om oljebolagen och oljeindustrin får fortsätta ostört.

Rent filosofiskt kan man se det som ett val mellan en allvarlig miljökatastrof någon gång i framtiden efter att Carl-Henrik Svanberg dött eller mindre pengar åt Carl-Henrik Svanberg och hans vänner nu idag. Ett svårt dilemma som världens politiker idag brottas med. Carl-Henrik Svanberg har dock bestämt sig. Hans egna rikedomar måste gå först. Kosta vad det kosta vill.


Kommentera (23)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook


Göran Greider, Falun, 19 apr 14:07

Ja rent filososfiskt så kan man dra precis vilka konstiga slutsatser som helst, precis som du gör här ovan. Och ja - politikerna i de länderna (som är beroende av oljeexporten) har nog ett mycket svårt beslut att ta ställning till: överleva eller dö.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 14:22

Nej, jag tror inte att deras beslut är speciellt svårt. De kommer naturligtvis att välja att fortsätta som vanligt tills dessa att det antingen blir olönsamt eller tar slut. Om man är intresserad av de filosofiska aspekterna av utsugningen av jorden kan jag rekommendera Paul Colliers böcker eller denna mycket intressanta föreläsning: youtube.com/watch?v=Z1eZP50INpY

Göran Greider, Falun, 19 apr 14:31

Vilka kopplingar gör du egentligen mellan de filososfiska aspekterna och BP? Carl-Hanrik Svanberg har inget eget mandat att lägga ner BPs verksamhet, så jag förstår inte hur du kan lägga så mycket ansvar på honom när du talar "rent filosofiskt". Att han kan välja mellan att sluta tjäna pengar och rädda världen från en naturkatastrof, eller fortsätta vara ordförande i det företag som är arbetsgivare åt 90.000 människor.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 15:04

Bra fråga. Carl-Henrik Svanberg har naturligtvis inget personligt ansvar utan agerar helt på mandat av BPs aktieägare. BP är ett företag vars uppgift är att producera en vinst till aktieägarna, precis som alla andra företag. I det uppdraget ingår inte att ta miljömässiga hänsyn. För att få företag att agera miljövänligt krävs det regelverk och avtal som reglerar deras handlingsfrihet. Ansvaret för miljön ligger således hos det demokratiska systemet, inte hos enskilda företag eller företagsledare. Men för att få det demokratiska systemet att ta sitt ansvar krävs det politiskt lobbyarbete och mitt ovanstående inlägg är just ett sådant. Jag menar således inte att det är Carl-Henrik Svanberg som bär ansvaret, dock är hans uttalande ett flagrant exempel på den cyniska mentalitet hos makteliten som möjliggör denna pågående exploatering av miljön och våra naturresurser. Och jag rekommenderar åter igen att studera Paul Collier om du ytterligare vill fördjupa dig i den etiska dimensionen av plundringen av jorden. Speciellt intressant är hans förslag om hur jorden bör ägas; nämligen kollektivt.

Göran Greider, Falun, 19 apr 15:21

Jag är mer intresserad hur dina tankar växt fram och vad de betyder, än vad Paul Collier har sagt. Och naturligtvis ingår det i uppdraget att ta hänsyn till miljön eftersom det står i lagarna i de länder som BP har verksamhet. Även för att fortsatt ha ett attraktivt varumärke krävs det att man agerar utifrån vad marknaden begär och det kan också vara att agera mer miljövänligt. Annars kan storföretagen hälsa hem; de anställda likaså. Jag tror hans uttalande delas av fler än du kan föreställa dig - maktelit eller inte. Det är att göra det alldeles för enkelt för sin egen argumentation att hänvisa till "cyniska mentaliteten hos makteliten". Det är slagkraftigt, men utan innehåll. Utan "makteliten" hade det inte funnits några jobb annat än kioskbiträden och korvgubbar.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 17:55

Mina tankar är precis som jag sagt: att makteliten hellre roffar åt sig det sista av lasten än att hjälpa till att reparera fartyget. Och du har helt rätt i att BP måste anpassa sig till regler och lagar, tack och lov för det. Och sedan det där med de 90'000 jobben. Hellre 10'000 som jobbar för att förbättra än 90'000 som jobbar för att fördärva planeten.

Göran Greider, Falun, 19 apr 18:08

Jag utgår från att ditt senast inlägg är ett rent filosofiskt svar. Det enda jag har förstått från dina svar hittills är att du skriver inlägg med utgångspunkten är att folk som gillar makt och pengar är en cynisk maktelit. Då spelar det ingen roll hur mycket gott dessa människor för med sig heller, om man inte vill vidga sitt perspektiv.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 18:54

Ja. Företag eftersträvar vinster till sina ägare oavsett om det innebär att suga ut naturen och förstöra miljön, det stämmer. Vill vi förändra detta måste vi stifta lagar och regler och tvinga företagen att följa dessa. Och det är bättre att folk jobbar med att förbättra världen än tvärtom. Det är allt. Och slutligen: dåliga jobb som fördärvar miljön är sämre än inga jobb alls.

Anders, Kramfors, 19 apr 19:12

Varför ska vänstermänniskor alltid dra in tvång i bilden? Vad har hänt med enkel konsumentmakt? Nä just ja, vi är så förledda av alla cyniska makter att vi inte kan tänka själva, hörde jag någon med offermentalitet ropa. Inse faktum istället, det finns lika många gräsrötter som bryr sig som det finns giriga toppchefer. Och tro inte att folk inte vet, det står på löpsedlarna varje dag någon ond, girig, cynisk kapitalist har gjort något hemskt. Om du ser demokrati som något viktigt, låt då majoriteten tala.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 19:28

Skillnaden mellan konsumentmakt och demokrati är att alla i en demokrati har lika mycket att säga till om. Därför är demokrati alltid mer demokratiskt och ett bättre uttryck för folkviljan än konsumentmakt. Det är därför väldigt många länder i världen har ett demokratiskt styrelseskick snarare än att låta de som äger mest bestämma. Det är denna konflikt låten "Dom som äger" handlar om.

Anders, Kramfors, 19 apr 19:50

Intressant att du då spottar på demokratin i tråden om Finland. Såg inte mycket respekt för folkviljan där. Tänk efter lite längre än rena reflexsvar så kommer du upptäcka att konsumentmakt är en effektiv demokrati. Storföretagen har majoritetens stöd, så enkelt är det.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 20:03

Bara för att man gillar demokrati behöver ju inte det betyda att man gillar alla beslut som fattas. Det verkar som om det inte är någon vidare poäng att diskutera med dig tyvärr. Som Ingemar Stenmark sa: De löns int förklar för den som int begrip. Over and out.

David, Lill-jansberget, 19 apr 20:11

Tackar alla här ovan för en saklig argumentation. Det var vämjeligt underhållande. Jag håller med Mattias om att det är svårt med konsumentmakt när man inget ekonomiskt utrymme har.

Anders, Kramfors, 19 apr 20:13

Nog måste du förstå att det blir reaktioner på ditt beteende när du idiotförklarar 20% av en befolkning som använt sin demokratiska rättighet och tycker att de har kastat bort sina röster? Suck, over and out tillbaks på dig då. Här tillåts bara de "rätta" åsikterna märker jag.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 20:18

Nej då, du får tycka vad du vill. Jag vidhåller dock att det är idiotiskt att rösta på ett högerpopulistiskt rasistparti. Sedan finns det möjligtvis förklaringar såsom ett skevt manlighetsideal i Finland, ett ovanligt hårt skolsystem och ett misslyckat EMU-projekt. Jag vidhåller likväl att det är idiotiskt att rösta på Sannfinländarna. Därmed inte sagt att jag på något sätt skulle vilja förhindra finländarna att rösta på dem. Det är ju de som får leva med konsekvenserna.

Anders, Kramfors, 19 apr 20:30

Varför kallar du partiet rasistiskt? Vad baserar du det på? Vilken ras hatar de?

Anders, Kramfors, 19 apr 20:33

En liten kommentar till Davids replik bara: Visst ser du liknelsen med att ha väldigt liten konsumentmakt och att bara ha en röst i en demokrati? Här borde en hel del solidaritet kunna dyka upp.

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 19 apr 20:40

Det baserar jag på bland annat att en företrädare för Sannfinländarna har startat en Facebook-grupp som syftar till att utvisa i det här fallet somalier. I gruppen florerar det till och med nazistiska slagord som Sieg Heil och liknande. Och gör du en enkel googlesökning kan du hitta åtskilliga fler exempel. Annars kan jag rekommendera EXPO för mer information om rasistiska organisationer.

Anders, Kramfors, 19 apr 22:57

Så om jag hittar en till kommunalval kandiderande socialdemokrat som vill minska invandringen så är sossarna ett rasistparti? Detsamma om jag hittar en sosse som sagt Sieg Heil? Vad kommer härnäst, rykten om att de ska starta ett Rasbiologiskt institut?

images/mini/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg, Umeå, 20 apr 08:57

Hittar du en sosse som startar Facebookgrupper i syfte att utvisa alla somalier och som svänger sig med utryck som "sieg heil" vore det nog årets största politiska skandal. Och det finns fler exempel. Testa Google

Anders, Kramfors, 20 apr 18:54

En person talar inte för ett helt parti hoppas jag du förstår. Klart han verkar knäpp men döm inte ut 20% av ett land för det. Livet är inte så svart/vitt att alla som har synpunkter på invandringen är rasister. Testa Google själv.

images/mini/c77973ce37097acbe212cb5af413dd18.jpg

Fredrik Jonsson, Umeå, 20 apr 20:47

Alla som tycker att flyktingmottagandet i Finland är för stort är rasister. Jag är förundrad hur den här människan orkar debattera med dig här, Mattias. Tror personen att de fem personerna som kommer läsa detta kommer påverkas i dennes riktning, eller är det rent av dig han vill påverka? Finns det ett manifest där konservativa spöken basunerar ut att de ska fylla vartenda obskyrt kommentarsfält på hela nätet med nonsens? Tänk vad mycket som skulle bli gjort om folk kunde värdera sitt engagemang lite bättre.

Anders, Kramfors, 20 apr 23:25

Nu är det VM i generaliseringar. Nej Fredrik snälla du, alla som tycker flyktingmottagandet i Finland är för stort är inte rasister. Jag tycker det är kul att diskutera, om jag gör det på flashback eller här spelar ingen roll för mig. Angående ditt sista påstående, vad är ett bättre engagemang? Varför slutar ni inte att skriva låtar, reser till Japan och bygger upp det förstörda landet? Det är väl ett bättre engagemang än att skriva musik som ca fem personer lyssnar på?


Kommentar
Mitt namn
Hemstad

images/system/arrow-down.png
Slumpvis utvalda bilder
images/square/c8571612250477571091dba99b2494c3.jpgimages/square/bc7ec719f2478ae00155b9f1255c47ab.jpgimages/square/58b686bf9dc6103cde871c64c155147f.jpgimages/square/31d258c7aee404d8dbf7d59d8cd77831.jpgimages/square/1b92ef4144fa5bee4af91206028ff7ee.jpgimages/square/ee02fa10c268c46c9f13697dd10c3a37.jpgimages/square/598e7b9d53440f3589462215f717f47f.jpg
images/system/arrow-down.png
Topplistan just nu
  • 1.
    images/system/play.png Ni ska få se att allt blir bra
  • 2.
    images/system/play.png Kungens pung
  • 3.
    images/system/play.png Djävulsadvokater
  • 4.
    images/system/play.png Kom hit kom hit kom hit
  • 5.
    images/system/play.png Dom som äger
  • 6.
    images/system/play.png Må så ske kamrat
  • 7.
    images/system/play.png Husvagnsutopin
  • 8.
    images/system/play.png Låt dig inte luras
  • 9.
    images/system/play.png Storsvensken
  • 10.
    images/system/play.png Allting är bra
images/system/arrow-right.png
Logga in
images/system/arrow-down.png
Senaste kommentarerna

Tj, Ornskoldsvik, 24 sep 20:28

Överbevakade kungligheter:

det finnns en kunlighet i övik


Jonathan, Umea, 24 maj 15:55

Antirasism som privilegium:

Ja, det är nog bara jante i dig som talar.


Lukas, Torslanda, 16 maj 10:16

Antirasism som privilegium:

Måhända att du betraktat Volvo som "symbolen för Sverige" menVolvo Personvagnar såldes av Ford, alltså ett amerikanskt företag till Kina. Ford har ägt Personvagnar sedan 1999 då Volvo AB valde att avyttra personbilstillverkningen.


Kristoffer, , 18 sep 08:57

Vad handlar allt detta hat om?:

Tack för kloka ord som vi alla borde tagit till oss för länge sedan! :) Jag har lite andra infallsvinklar och tankar att erbjuda: Jag är less på att alla partier låtsas företräda alla, företräda en ideologi som på något vis magiskt skulle skapa en utopi om bara just deras idelogi skulle genomföras. Jag tror att vi skulle få en mer vital och hållbar demokrati genom att partier slutar hymla med vilka de företräder, slutar hymla med att de försöker gagna den egna gruppen på andra gruppers bekostnad. Lite som på hattarnas och mössornas tid. Fick mössorna makten kom skyddstullar som ett brev på posten, frihandel var inget som gagnade dem. Att det orsakade förtret för handlarna sågs som en bonus... Politik handlar i grunden om att finna acceptabla kompromisser mellan grupperingar. Tror vi behöver hitta tillbaka till denna grund, och sluta upp med att låtsas att "bara vi gör si och så så får alla det bättre på alla vis!" Kanske är SD ett första famlande steg i denna riktning? Isåfall så tror jag det är viktigt att vara medveten om denna trendändring och agera därefter. Inte ignorera den tills dess att den inte längre går att ignoreras.


Marcus Berg, Solna, 17 sep 18:56

Vad handlar allt detta hat om?:

Bra sagt! Många kamrater kör den där "hejdå alla vänner som röstade på SD". Själv vill jag hellre försöka förstå och sen kanske övertyga dem som röstade SD.

images/system/arrow-down.png
Senaste gästboksinläggen

Mikael Zetterström, Vara, 17 jul 15:35

Vill bara säga att ni är bara så bäst. Det är ni som gör Sverige till ett bättre land att leva i. Ni är bara för grymma. Stå på er och fortsätt att kämpa!


Ylva, Umea, 2 jan 20:14

Tack för att ni la upp er musik på Spotify! *dansar glatt omkring till 'dessa heliga män'*


Ruben Nyström, Katrineholm, 11 sep 14:22

Hej, jag har en youtube-kanal där jag laddar upp diverse vänstermusik. Ni har mycket bra material. Jag undrar om jag kan anvenda några av era sånger på minn kanal. Såklart så skriver jag att de är ni som sjunger och länkar hit. Solidaritet!


Mattias Hamberg, 11 sep 14:42

Självklart kan du det :)

Mattias Hamberg, 11 sep 14:43

Här är vår policy angående musikanvändning: 1. Det står var och en fritt att både ladda ner och sprida vidare all musik vi publicerar på denna hemsida såvida det tydligt framgår varifrån materialet kommer och materialet inte förvanskas på något sätt. Det är alltså inte tillåtet att på något sätt förvanska ursprunget genom att exempelvis ändra i ID-taggar, filnamn eller liknande. Då kan vi bli lite gramse. 2. Det är inte tillåtet att på något sätt tjäna pengar på vår musik utan att först tillfråga oss. Och detta oavsett ändamål. Det är alltså inte tillåtet att exempelvis tillverka egna samlingsskivor med vår musik och i sin tur sälja dessa utan vårt tillstånd. Är det någon som ska tjäna pengar på vår musik ska det i första hand vara vi själva. 3. Om det i övrigt råder några oklarheter hänvisar vi eventuella frågor till vår mail.


Bällsten, Malme, 15 jul 22:35

Med risk för att verka vara en stalker... I lööööööv jo!!! Och jag är riktigt skeptisk och svårflörtad..


Mattias Hamberg, 16 jul 00:06

Hihi! Lööööööööv jo to hörru. Du är grym. Vi ses framöver och skämtar skiten ur hela systemet