Sida: 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ...
images/system/arrow-down.png
tis 12 okt 2010
images/rectangle/20b58b03175c83bf073128c2515c854c.jpg

Jonas Sjöstedt under valrörelsen

Några tips till Vänsterpartiet
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

00:52 tis 12 okt 2010, Örnsköldsvik

http://www.kretiochpleti.se/files/upload/1/v-affisch-2.jpghttp://www.kretiochpleti.se/files/upload/1/v-affisch-3.jpgJonas Sjöstedt skriver i Expressen att Vänsterpartiet behöver förnyelse för att återta sin rättmätiga plats i den svenska politiken. Han skriver att Vänsterpartiets politik är bra, men det "behövs ett nytt språk för att förmedla vår politik". Vänsterpartiet uppfattas idag som ett konservativt och gubbigt parti. Därför behövs det en retorisk förnyelse, i stil med Moderaternas retoriska omsvängning.

Därför tänkte jag här ge lite tips. Men först vill jag klargöra det retoriska läget. Vänsterpartiet är ett parti med i grunden populära åsikter. Vänsterns problem är att folk uppfattar partiet som lite omänskligt. Vänstern har allt för längre präglats av en hård debattstil med stort inslag av frustration, ilska och kampvilja. Det är höjda nävar, upp till kamp och peka med hela handen i debatter.

Detta går inte ihop med partiets i grunden mjuka politik. Det är ju faktiskt vänstern som vill ha mjukare tag emot brottslingar, mindre auktoritetspräglad skolundervisning och en värdig behandling av sjuka, arbetslösa och andra som befinner sig i en kinkig position. Vänsterns starka sida är empatin, välviljan och, ja faktiskt, kärleken till medmänniskan. Och vänsterns utmaning blir att få fram denna sida mer än höjda nävar och höjda röster.

På retorikspråk kan man säga att Vänsterpartiet har ett starkt logos, men ett sargat ethos och ett misskött patos. På svenska betyder detta att Vänsterpartiet har bra sakfrågor, hårt åtgågna företrädare och ett känslospråk som för mycket präglas av ilska och frustration och för lite av välvilja och empati.

Därför har jag nu, lite snabbt, snickrat ihop ett par affischer till Vänsterpartiet i samma stil som de jag snickrade ihop åt sossarna för ett tag sedan. Låt nu kommentarerna hagla.


Kommentera (7)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
mån 11 okt 2010
images/rectangle/8ea3206e16e6e19cb397762428b9cf7f.jpg
Grisar flyger, jorden är platt, Kreti och Pleti är stilikoner
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

03:20 mån 11 okt 2010, Örnsköldsvik

Man kan hitta det mesta på Facebook. Idag hittade jag ett blogginlägg från bloggen "Sno stilen" med den kryptiska undertiteln "Vem väljer stilikonerna?" där vederbörande bloggare använder oss som modeföredöme, vilket känns högst overkligt. Bilden ifråga är ifrån en vardagsrumsspelning på Ålidhem.

Hur som helst. Det som krävs för att uppnå the Kreti och Pleti-look är tydligen följande (fatta papper och penna):

1. Svart skjorta från Iceman, 200 dkk hos smartguy
2. Vita hängslen, 295:- från Details For Him
3. Mörkblå jeans från Lee, 995:- hos zoovillage
4. Svarta glasögon från Kam Dhillon, 666:- hos Lensway
5. Palestinasjal, 119:- från Blue Fox
6. Vit skjorta, 100:- från ellos
7. Svarta hängslen, 295:- från Details For Him
8. Bälte, $15.43 från Big and Tall Guys
9. Ljusa jeans, 559:- från StoraKläder


Kommentera (5)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
sön 10 okt 2010
Se videon på SVT Play istället
Kristendomen fortfarande "the religion"
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

23:02 sön 10 okt 2010, Örnsköldsvik

Här kommer ett spretigt inlägg på ämnet religionsdidaktik. Jag studerar till gymnasielärare i religion. Man skulle kunna tro att detta var problematiskt i och med att jag är ytterst tveksamt inställd till religionens nytta, milt sagt. Och detta är ett stort problem, iallfall för mina lärare och klasskamrater som tycker att min inställning till ämnet är helt fel. Jag ska strax återkomma till detta.

Idag meddelar Jan Björklund att Kristendomen behåller sin särställning inom religionsundervisningen. Den innebär att vi lärare är skyldiga att undervisa om kristendomen. Man skulle kunna se detta som ett slags trots emot religiösa friskolor, som inte i första hand präglas av kristendom, såsom muslimska och judiska skolor. Dessa måste alltså även i fortsättningen undervisa om kristendom.

Skolverket har kritiserat denna särställning och ansett att man bör jämställa alla religioner. Men regeringen går nu alltså emot detta förslag. Jag är kluven i frågan.

Min syn på religionsämnet är att det är ett ämne där tvivlet ska få råda. Det är i religionsämnet man ska få sin världsbild ifrågasatt, vriden på och prövad från alla håll och kanter. Och detta ska inte endast gälla tron på övernaturliga väsen utan även moraliska och etiska principer, normer och värdesystem. Och varför inte även makthierarkier? På alla dessa områden ska religionsämnet kasta sin aura av tvivel och ifrågasättande.

Detta är en ytterst kontroversiell ståndpunkt inom religionslärarutbildningen idag, där diskursen snarast är den motsatta. Elever från kristna familjer ska få sin kristna uppväxt bekräftad och stöttad. Elever från muslimska familjer ska få denna uppväxt bekräftad. Föräldrarna får aldrig bli rädd för att skolan ska påverka deras barn. Religiositeten (under täcknamnet "identiteten") ska alltid uppmuntras och stärkas.

Samtidigt som jag tycker att det är sjukt att en religion ska få företräde framför andra religioner så tycker jag det är bra att skolor inte bara kan snöa in sig på en religion (så vida skolan inte är en kristen skola. Fär ät detta fortfarande möjligt). För är det något som religionsämnet bör arbeta med på sikt så är det att befria barnen från föräldrarnas religiösa inflytande och berätta för dem att det finns andra sätt att se på världen. Att inte göra detta är i min mening att svika både våra barn och skolans uppgift i ett demokratiskt samhälle.

Och det sjukaste av allt är att ett sådant här påstående nästan kan få mig utsparkad från religionslärarutbildningen. Så långt har vi kvar att gå kamrater.


Kommentera (7)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
tor 7 okt 2010
Se videon på YouTube istället
Är Kreti och Pleti kapitalister?
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

12:47 tor 7 okt 2010, Örnsköldsvik

Vi fick en fråga via YouTube där användaren IamCutePleaseLoveMe skrev: "Kreti och pleti. På Er hemsida står det att det i första hand är ni som ska tjäna pengar på er musik och man inte får använda det hur man vill. låter inte det lite väl kapitalistiskt? Trodde ni stod för att man skulle dela med sig men tänk ni vill också ha det som ni tjänat in =)"

Detta är en helt lysande undran som borde ha kommit upp tidigare. Men det är en vettig synpunkt och därför tycker jag att den förtjänar ett vettigt svar.

Ja, det stämmer att det står i vår policy att eventuella inkomster, till följd av vår musik, i första hand ska tillfalla oss. Hela policyparagrafen lyder: "Det är inte tillåtet att på något sätt tjäna pengar på vår musik utan att först tillfråga oss. Och detta oavsett ändamål. Det är alltså inte tillåtet att exempelvis tillverka egna samlingsskivor med vår musik och i sin tur sälja dessa utan vårt tillstånd. Är det någon som ska tjäna pengar på vår musik ska det i första hand vara vi själva".

Vi vill alltså inte att någon, utan att fråga oss, trycker upp egna skivor med vår musik och sedan säljer detta i syfte att tjäna pengar. Helt enkelt eftersom vi, liksom många andra, ogillar att bli utnyttjade. Och detta är på inget sätt en högerståndpunkt, snarare tvärtom.

Vänsterns själva huvudpoäng genom historien har ju faktiskt varit att eventuellt mervärde, exempelvis vinst, av ett utfört arbete i första hand ska tillfalla den som utfört arbetet. Därför har vänstern kritiserat att ägare, som inte gör något annat än att äga exempelvis ett företag, ska norpa åt sig av vinsten för det som någon annan faktiskt gjort. Ägande, i sig, skapar ju inget alls och bör därför inte heller löna sig.

Skattesystemet, som jag antar att frågan egentligen handlar om, är något annat. Vi betalar gärna en hög skatt eftersom det ju faktiskt gynnar oss, och faktiskt hela samhället. Modern forskning visar nämligen att ett jämlikt samhälle är bättre för alla i samhället, inte bara de fattiga, utan även de rika mår bättre om samhället är jämlikt. Därför är det smart, för alla, att betala hög skatt.

Däremot är det aldrig smart att låta sig utnyttjas ekonomiskt av exempelvis arbetsgivare, skivbolag eller liknande, om det nu går att undvika.


Kommentera (4)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
tis 5 okt 2010
Se videon på SVT Play istället
Därför sänker Moderaterna skatten
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

00:03 tis 5 okt 2010, Örnsköldsvik

Många tidningar rapporterar idag om de historiskt låga löneökningarna. Konjunkturinstitutet menar att detta glädjebesked bland annat beror på jobbskatteavdragen. Man pekar även på att man tvingat ut många före detta sjukskrivna på arbetsmarknaden. "En ökad efterfrågan på jobb pressar lönerna helt enkelt" säger man till TT.

Detta är glädjebesked till börsen som kan förvänta sig högre vinstandel de kommande åren. Det är dock dåliga besked för den offentliga sektorn som både drabbas av ökade utgifter i form av skatteavdrag till folk som jobbar och lägre skatteintäkter till följd av minskade löneandel och därmed minskade skatteintäkter. Detta förflyttar mycket pengar från offentliga sektorn till privata fickor.

Och det är detta som hela tiden har varit poängen med jobbskatteavdragen. I ett mejlsvar till Camilla Adolfsson svarade Moderaterna på frågan hur jobbskatteavdragen ska kunna leda till fler jobb: "Jobbskatteavdraget leder till att de fackliga lönekraven sänks vilket gör att löneökningstakten minskar och då ökar sysselsättningen".

Detta motiv bekräftas av ett läkt internt dokument från Anders Borg där han, som en av de mest positiva effekterna av jobbskatteavdragen, skriver att de "sänker reservationslönen" vilket betyder den lägsta lönen som folk är beredda att acceptera. De leder helt enkelt till att de med de lägsta lönerna kommer genom detta att få ännu lägre löner. Och detta är alltså, för Moderaterna, något positivt.

Jag förstår resonemanget. Lägre skatter ger lägre löneandel, vilket ger högre vinster och mindre skatteintäkter till staten. På så sätt fördelas makt från det offentliga till det privata och klassklyftorna i samhället ökar. Jag förstår vad Konjunkturinstitutet menar. Det jag nu önskar mig är att Moderaterna börjar tala sanning om sina ambitioner.

Och om du orkat läsa såhär långt rekommenderar jag att du tar dig 17 minuter och tittar på filmen ovan. Ett ypperligt exempel på en ärlig borgare vars verksamhet vi finansierar med skattepengar. Se där så tokigt det kan bli.


Kommentera (8)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
sön 3 okt 2010
Se videon på Video file istället
Den nya mobbningskulturen
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

13:15 sön 3 okt 2010, Örnsköldsvik

Det känns så jäkla slitet detta. Gamla besuttna gubbar med pengar, självförtroende och maktpositioner upp till halsen som hackar på utsatta människor i beroendeställning. Och nu menar jag inte bara Idol 2010 som representerar allt jag avskyr med musikindustrin. Jag tänker även på den politik som bedrivs nu där rika gubbar ur en maktposition jävlas med arbetslösa, sjuka och fattiga.

Och när en eller flera personer ur en maktposition regelmässigt trakasserar personer med mindre makt och status handlar det om mobbning. Och det känns väldigt trist att mobbning har blivit helt socialt accepterat idag. I idolfallet förklätt till humor och i politikfallet förklätt till "arbetslinjen".

Även i skolorna har mobbningen ökat under de senaste fyra åren. Och då talar vi inte bara om mobbning elever emellan utan också den alltför ofta bortglömda mobbningen från vuxna i skolan som ur en maktposition mobbar en eller flera elever, ofta förklätt även här till humor.


Kommentera (2)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
fre 1 okt 2010
Se videon på YouTube istället
Låt dig inte luras (feat. MUF)
images/thumb/901e887fcec188443c5cc8d19d68a7a1.jpg

Mattias Hamberg

35 år från Örnsköldsvik

22:09 fre 1 okt 2010, Örnsköldsvik

Jag kollade nyss igenom en gammal hårddisk och hittade detta helt underbara klipp från vår spelning för MUFs förbundsstämma för ett par år sedan. Jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen att lägga upp den på tuben. Här har vi helt enkelt ett äkta möte över blockgränserna. Håll till godo helt enkelt.

Och till muffarna på filmen. Förlåt. Det är inte meningen att på något sätt hänga ut er eller driva med er. Klippet är helt enkelt bara för skönt för att det ska ligga och dö glömskans dödsdöd på en bortglömd hårddisk nere i någon låda någonstans.

Och sorry om textningen är kass. Undertextprogrammet vill inte göra som jag vill...


Kommentera (3)     Permanentlänk     images/system/facebook_mini.png Dela på Facebook

images/system/arrow-down.png
Slumpvis utvalda bilder
images/square/17643fe6eb69ad1d158e04c870b1b192.jpgimages/square/f874c07e214c3e2c00e5e7df060b6d3e.jpgimages/square/331786403ee2b2436c63a0f5bf8b68a3.jpgimages/square/5b8c00176e8eb835f4a6c5b759fb5f97.jpgimages/square/31d258c7aee404d8dbf7d59d8cd77831.jpgimages/square/27f1269272d31380e376dacd5765d5b5.jpgimages/square/995accf5183454e8acd10c1e98bc2aea.jpg
images/system/arrow-down.png
Topplistan just nu
  • 1.
    images/system/play.png Ni ska få se att allt blir bra
  • 2.
    images/system/play.png Kungens pung
  • 3.
    images/system/play.png Djävulsadvokater
  • 4.
    images/system/play.png Kom hit kom hit kom hit
  • 5.
    images/system/play.png Dom som äger
  • 6.
    images/system/play.png Må så ske kamrat
  • 7.
    images/system/play.png Husvagnsutopin
  • 8.
    images/system/play.png Låt dig inte luras
  • 9.
    images/system/play.png Storsvensken
  • 10.
    images/system/play.png Allting är bra
images/system/arrow-right.png
Logga in
images/system/arrow-down.png
Senaste kommentarerna

Tj, Ornskoldsvik, 24 sep 20:28

Överbevakade kungligheter:

det finnns en kunlighet i övik


Jonathan, Umea, 24 maj 15:55

Antirasism som privilegium:

Ja, det är nog bara jante i dig som talar.


Lukas, Torslanda, 16 maj 10:16

Antirasism som privilegium:

Måhända att du betraktat Volvo som "symbolen för Sverige" menVolvo Personvagnar såldes av Ford, alltså ett amerikanskt företag till Kina. Ford har ägt Personvagnar sedan 1999 då Volvo AB valde att avyttra personbilstillverkningen.


Kristoffer, , 18 sep 08:57

Vad handlar allt detta hat om?:

Tack för kloka ord som vi alla borde tagit till oss för länge sedan! :) Jag har lite andra infallsvinklar och tankar att erbjuda: Jag är less på att alla partier låtsas företräda alla, företräda en ideologi som på något vis magiskt skulle skapa en utopi om bara just deras idelogi skulle genomföras. Jag tror att vi skulle få en mer vital och hållbar demokrati genom att partier slutar hymla med vilka de företräder, slutar hymla med att de försöker gagna den egna gruppen på andra gruppers bekostnad. Lite som på hattarnas och mössornas tid. Fick mössorna makten kom skyddstullar som ett brev på posten, frihandel var inget som gagnade dem. Att det orsakade förtret för handlarna sågs som en bonus... Politik handlar i grunden om att finna acceptabla kompromisser mellan grupperingar. Tror vi behöver hitta tillbaka till denna grund, och sluta upp med att låtsas att "bara vi gör si och så så får alla det bättre på alla vis!" Kanske är SD ett första famlande steg i denna riktning? Isåfall så tror jag det är viktigt att vara medveten om denna trendändring och agera därefter. Inte ignorera den tills dess att den inte längre går att ignoreras.


Marcus Berg, Solna, 17 sep 18:56

Vad handlar allt detta hat om?:

Bra sagt! Många kamrater kör den där "hejdå alla vänner som röstade på SD". Själv vill jag hellre försöka förstå och sen kanske övertyga dem som röstade SD.

images/system/arrow-down.png
Senaste gästboksinläggen

Adekvat, Lund, 16 jan 01:41

Adam menar givetvis att det är i Lund som ett universitet finns.


Jyggen, Uppsala, 11 jan 12:55

Jag har hört att det är i Uppsala allt händer :)


Adam, Malmö, 10 jan 15:06

Öh, glöm inte Malmö. Vi har universitet men kanske inga kaktusar. Jag kan säkert fixa ett gig...


Ahmed, Göteborg, 10 jan 13:22

Ja, kom till Göteborg också ^^,